Odalarınıza gün ışığı bol öneriler

0

Sağlıklı bir yaşam için sayılamayacak kadar çok faydası bulunan doğal ışığı pratik şekilde maksimize ederek, evinizde dekoratif olarak da fayda sağlayabilirsiniz.

EŞYALARIN KONUMU ÖNEMLİ

Her sabah uyandığımızda ilk olarak perdeleri açıp gün ışığını içeri davet etmemizin sebebi tüm akşam ve sekiz saatlik uyku sırasında mazur kaldığımız yapay ışığın etkilerini azaltarak mutluluk hormonunu artırmak. Yapılan bir araştırmaya göre gün içinde zamanımızın yüzde 90’dan daha fazlasını bina içlerinde geçiriyoruz. Her geçen gün daha çok gün ışığına ihtiyaç duyduğumuz böyle günlerde sadece kanepede oturup pencereden bakmak ve ışığı görmek bile rahatlatıcı olabiliyor. Bu yüzden evde eşyaları nasıl konumlandırdığımızın da önemi büyük:

  • Yatak odası penceresine yakın duran makyaj masası, en ince detayları bile görmeye yardımcı olur. Bol güneşli günlerde mükemmel bir makyaja da imkan sunar.
  • Batan günün yaydığı turuncudan kırmızıya uzanan renk geçişleri pencere kenarındaki yemek alanında mum ışığı ile buluşarak romantizmi pekiştirir.
  • Pencere önünde duran berjer veya kanepeyi kaldırırsanız salon daha çok ışık alabilir.
  • Çocukların odasını daha aydınlık olan odayla değiştirin. Çünkü onlar gündüz odayı sizden daha çok kullanırlar.
  • Eskiden moda olan buzlu camlarınız varsa bunları daha çok ışık geçiren düz olanlarla yenileyebilirsiniz.

GÜNDEN GECEYE DOĞAL IŞIK

Aslında doğal ışık ve aydınlığın ekolojik açıdan doğayı destekleyici bir etkisi de var. Çünkü elektrik harcamalarını ve dolayısı ile enerji tüketimini azaltıyor. Evinizde teknik açıdan her odanın gün boyu hangi yoğunlukta ve dengede doğal ışık aldığını bilmek hem doğru dekore etmek, hem de eko-mimari açısından oldukça faydalı. Genel olarak banyo ve mutfaklar günün erken saatlerinde ışık alması gereken mekanlar. Bu yüzden de mimari olarak doğu yönünde planlanması doğru olur. Işığın öncelikli olmadığı yatak odası ise kuzey yönüne bakabilir. Rahatladığınız, dinlendiğiniz alanlar yani ana yaşam alanları günün son ve yumuşak ışıklarını alan batı tarafında konumlanmalı. Eğer evde tüm mekanlar için daha fazla ışığa ihtiyaç varsa bazı (taşıyıcı olmayan) duvarları kaldırmak, küçük bir tavan penceresi ya da bir duvara pencere açmak da kimi zaman işe yarayabilir.

HEP AYDINLIK VE DAHA MUTLU

İnsan vücudu belli bir ritme göre planlanmıştır. Yani gündüz ve gece farklı moodlarda olması gerekir. Bu yüzden tüm cep telefonları ve elektronik cihazlarda da benzer özellikler bulunur. Parlak mavi gün ışığı tonları vücutta kortizol hormonunun (strese bağlı ortaya çıkan ve böbrek üstü bezleri tarafından salgılanan hormon) artmasını sağlar ki bu da bizi uyanık ve dinamik tutar. Tıpkı mutluluk veren ve ruh halimizi dengeleyen serotonin hormonunda oldu gibi. Doğal ışığın kırmızıya döndüğü ve azaldığı akşam zamanı ise uyku veren melotonin hormonu tetiklenir. Basit olarak biyolojik saatimiz mavi ışık altında ve kapalı ofis ortamında geçirilen günün ardından yorulduğu sinyalini verir. Son araştırmalar geniş pencereli bir ofiste çalışanların doğal ışıksız bir ortamda çalışanlara göre 46 dakika daha uzun uyuduğunu ve daha fazla egzersiz yapabildiğini gösteriyor. Bir başka örnekse gün ışığı alan hasta odalarında çok daha hızlı iyileşme oranları olduğunu, daha az depresyona girdiklerini ve sirkadiyen ritminin (uyku ve uyanıklık döngüsü) düzeldiği ve ağrı eşiğini dengelediğini gösteriyor.

IŞIKLA DEKORE ETMEK

Eğer karanlık ve koyu tonlarda bir dekorasyon tercihiniz varsa üzülmeyin. İşin sırrı doğru ışık ve renk dengesini sağlamak. Evlerde rahatlık, güvenlik hissi veren ve samimi alanlar yaratan ışıklar yumuşak ışık kaynaklarıdır. Koyu renk ağırlıklı bir dekorasyonunuz varsa ya da eviniz yeterince yoğun doğal ışık almıyorsa bunu taklit eden yapay ışık kaynaklarından yardım alabilirsiniz. Açık ve soğuk tonlarda LED ampuller gündüz, sarı tonlu olanlarsa akşam için doğru seçenekler. Karanlıkta kalan bir köşeyi bir parça duvar kağıdı, parlak renkli kumaşlar ve uygun bir ışık kaynağı ile daha aydınlık kılabilirsiniz. Ancak hemen beyaz ya da açık doğal tonlarda boyamak fikrine sarılmayın. Tam tersi şakayık pembesi, orman yeşili gibi yoğun ve parlak tonlar kullanın. Bunu sarı ışık yayan bir abajur ve apliklerle destekleyin. Işıklarınızı dimmerli kullanırsanız yoğunluğunu ayarlayarak okuma veya sohbet gibi farklı atmosferler oluşturabilirsiniz.

HAZIRLAYAN PELİN ÖZKUL

Yorum yazın

E-posta adresiniz paylaşılmayacaktır.